Wednesday, June 8

Kisah Dongeng Si Orow

       
  Di suatu masa dahulu,di sebuah negeri yg aman damai yg di beri nama Negeri Saroja.Di sana terbinanya satu istana yg tersergam indah,iaitu Istana Cafigham (mcm Camfrogfm),negeri tu aman damai di bawah naungan Tuanku Mantra (TM) dan Permaisuri Citra (PC),mereka dikurniakan seorg putera yg di beri nama Putera Dashrian (agk2 sape la)..Putera Dashrian baru tamat pertapaan di puncak Gunung Kinajanda(wakaka).berbagai ilmu yg dituntut,ilmu kebal,ilmu ghaib,ilmu pelita hidup(kkkkk)..walaupun negeri nya aman damai namun bg tunku mantra hati ttp gelisah memikir kan pewaris takhta negeri selepas baginda mangkat..lalu banginda menyuruh Putera Dashrian berkahwin dan mewarisi takhta pemenrintahan nya..namun putera dashrian belum bersedia kerana belum bertemu calon isteri yg sesuai..
           Putera Dashrian membuat keputusan dgn merantau utk mencari calon isterinya selama 7 purnama..Maka pergilah Putera Dashrian merantau di setiap negeri..negeri ke negeri,daerah ke daerah,kampung ke kampung namun tidak ketemu sama perempuan yg bisa menambat hati nya...tiba lah putera dashrian ke kampung yg terakhir di negeri jajahan ayahnda nya..namun setiba nya di kampung tersebut smua penduduk di kampung itu berduka,berada dlm kesedihan..Putera Dashrian pun bertemu slh seorang pemuda dan bertanya apa yg terjadi,,lalu pemuda itu menjawab 

   " Anak gadis Tok Penghulu terkena sumpahan ahli sihir,,dia bertukar menjadi ikan emas,,sumpahan nya akan hilang jika ada pemuda yg ingin berkahwin dgnnya dan dia mesti lah berenang di sebuah kolam di puncak Gunung Therest (bkn Everest) "

lalu Putera Dashrian bertanya kembali.


  "Tidak adakah pemuda di kampung ini yg bisa membuang sumpahannya??? "

lalu pemuda itu mengeluh dan mengelengkan kepalanya..dan dia berkata.

   " Bukan tidak ada pemuda yg mahu melakukan nya tp diorang takut akan penunggu kolam tersebut,,seekor ular besar..ramai yg menjadi mangsa ular tersebut


Tnpa berkata apa2,Putera Dashrian trus ke rumah Penghulu dan menyatakan hajat nya untuk menolong..Putera Dasrian memberi tahu bahwa dia sorg putera raja..Tok Penghulu membawa Putera Dashrian melihat keadaan anak gadisnya..Putera Dashrian bertanya nama gadis tersebut,,,Nur Syamilaa..(sape la die nie)...Malamnya Putera Dashrian berbincang dgn kluarga penghulu tentang hajatnya untuk cuba mengubati Nur Syamilaa...


Setelah dipersetujui...berangkat lah Putera Dashrian dan Nur Syamilaa ke Gunung Therest..setibanya di puncak Gunung Therest,Putera Dashrian terjumpa kolam kecil dan apabila Putera Dashrian ingin mendekati kolam tersebut maka menjelmalah seekor ular besar keluar dari gua yg gelap..ular itu mendesir sambil menjelirkan lidah nya...disaat ular itu mahu menerkam Putera Dashrian,,Putera Dashrian berkata 

  " hey ular besar,,dari kamu tinggal disini,di kolam yg xde guna untuk kamu,,baik kamu ke Amerika,,disana banyak sahabat mu sudah menjadi popular...Gozilla,King Kong,Primeval,Lake Placide dan sahabat mu sendiri Anaconda....apa kata kamu ke Amerika,,pasti kamu juga akan popular,,, "


mendengar kata Putera Dashrian itu,,mata ular itu berkedip2 (dok fikir btol jugk ape yg dia nie kata) ok la..aku park id nak packing baran nak p Amerika...apabila ular itu menyusur masuk ke gua,,,perlahan2 Putera Dashrian melepaskan Nur Syamilaa ke kolam..tiba2 cahaya keemasan memancar dr kolam tersebut,,dan muncul Nur Syamilaa keluar dr kolam..dan bermulalah bibit cinta antara dorang..kkkkkk...dan menuju lah dorg berdua pulang ke rumah Tok Penghulu...setelah semua selesai..maka berlangsung lah perkahwinan diraja antara Putera Dashrian dan Nur Syamilaa...genap 7 purnama maka pulanglah Putera Dashrian ke negeri asalnya bersama isterinya Nur Syamilaa...dan berlangsung la adat melepas takhta diraja,,,dan mendapat perkhabaran dr Amerika..ular besar ditawar berlakon dlm Anaspenda 3....Putera Dashrian hidup bahagia dgn Nur Syamilaa...TAMAT..






sori to all..0r0w buat nie saje2 je..xleh tido so karang cita nie la.. :D

2 comments:

MY ALL

My photo
Gerik, Perak, Malaysia
tentang orow...full name orow - Rozana Rasdi @ Orow Demilai...dilahirkan di Gerik Perak pada tanggal 04/04/1988..berdarah kacukan Siam..anak ke 5 dr 6 adik beradik..rapat ngn abg n mak..suka merajuk..xpandai nak marah orang..mudah terasa..kuat nangis..suka berkawan..mudah menyayangi seseorang..mudah jatuh cinta tp xpernah serius..suka benda2 yg boleh buat ketawa..layan instrumental..mudah berkawan..sayang sape2 yang anggap saudara...suka layan bolly..movie triller...whatever la...

Rozana Rasdi

Rozana Rasdi